Biografie Bram Cox



Bram Cox (1934-1998) werd geboren in Den Bosch als Maria Croonen, en was aanvankelijk werkzaam als tandartsassistente. Na haar huwelijk in 1956 legde ze zich toe op het maken van poppen. Als autodidact maakte ze een snelle ontwikkeling door, getuige de vele exposities vanaf 1957 in heel Nederland. Positieve recensies in lokale en regionale kranten volgden. Naast poppen van textiel maakte ze ook werk met machinezijde op vilt, minutieus geborduurd. Haar stijl is expressief en intuïtief.

Haar werk werd onder andere in het kader van de toenmalige regeling voor kunstenaars, de “contraprestatieregeling”,
veelvuldig aangekocht door de Gemeente Eindhoven. Daarnaast verkocht Bram veel van haar poppen rechtstreeks aan particulieren, waarbij ze streefde naar betaalbaarheid voor een brede groep belangstellenden. Ze heeft meer dan duizend poppen gemaakt, geëxposeerd en verkocht. Lange tijd werkte ze als docent textiele werkvormen bij het Instituut Pieter Bruegel in Veghel.

Bram was een centrale figuur in de Eindhovense kunstenaarswereld in de jaren ’60 en ‘70. Zo was ze bijvoorbeeld initiator van galerie Grijpstuiver in 1968 en van De Fabriek, een culturele vrijplaats in Eindhoven die nog steeds spraakmakend is. Samen met Frans Coppelmans was ze in 1967 de eerste die in het pas geopende POC-gebouw in Eindhoven een grote expositie mocht inrichten.

Bram werkte vanaf het moment dat ze in 1987 door suikerziekte blind werd, verder als geluidskunstenaar. Ze leerde zichzelf opnemen, musiceren, mixen en monteren. Dit leidde tot enerzijds kant en klare producties op tape en anderzijds tot live gemixte performances. In de regio Eindhoven, maar ook ver daarbuiten, werkte ze met kunstenaars, musici en theatermakers samen aan multimediale projecten. Haar geluidssculpturen, die in de periode 1988 tot 1997 ontstonden, zijn op deze website te beluisteren.

In 1993 maakte Joost Verhey de documentaire “Bram”, over Bram Cox als geluidskunstenaar. Een groot deel van dit door de NCRV uitgezonden filmisch portret is opgenomen tijdens een verblijf in 1992 in Plzeň (Bohemen, Tsjechië), waar Bram met andere kunstenaars gedurende enkele weken werkzaam was. De documentaire werd (beperkt) vertoond in Nederlandse filmhuizen.

Sinds 1978 was Thieu Klijn, (1945-2005), eveneens beeldend kunstenaar, haar partner. Bram was eerder getrouwd met Rob Cox (graficus) en kreeg vier kinderen; Rob (1956), Peter (1958), Esther (1961) en Paul (1962).
Werk van Bram Cox bevindt zich in de collecties van de Gemeente Eindhoven, de Krabbendans, diverse Brabantse artotheken en in particulier bezit. De VPRO zond in de jaren negentig met enige regelmaat audioproducties uit van Bram Cox, o.a. in de programma’s De Avonden, het Paradijs en Borát.

Deze website maakten wij om de audioproducties van Bram toegankelijk te maken voor belangstellenden.

Biografische data:

9 december 1934       Geboren als Maria C. W. Th. Croonen in Den Bosch
jaren vijftig                   lid van Kunstenaarsvereniging De Tolbrug, Den Bosch
2 mei 1956                  trouwt met Robert August Cox
vanaf 1956                  eerste exposities in Brabant
13 november 1956     geboorte van zoon Rob (Robert Willem)
24 september 1958    geboorte van zoon Peter
1959                             grote tentoonstelling in Aarle-Rixtel
7 januari 1961             geboorte van dochter Esther
1961                             scheiding van Rob Cox
vanaf 1959                  deelname aan jaarlijkse kunstmarkten in Brabant
19 juli 1962                 geboorte van zoon Paul
1963                             Gemeente Geldrop koopt pop aan (waarzegster)
19 april1968                opening Galerie Grijpstuiver
december 1968          wandkleed Bram Cox verwijderd van expositie in Weert
vanaf 1967                  geeft les in textiele werkvormen bij Instituut Pieter Bruegel te Veghel
1972                             Drie poppen van Bram aan Prinses Beatrix aangeboden
1974                             Samenwonen met Thieu Klijn
1978                             Expositie in Hoogeveen
1984                             Twee aankopen door Gemeente Eindhoven
1984                             solotentoonstelling in Hilversum
1987                              Als gevolg van suikerziekte wordt Bram in korte tijd blind
vanaf 1988                   Audioproducties en geluidsperformances, solo en in samenwerking met o.a. Dick Verdult.
1990 en later               Neemt deel aan Instituut voor Betaalbare Waanzin met o.a. Oscar Langenhoff, Toon Prüst, Remko Scha.
21 oktober 1993          Première documentaire “Bram” van Joost Verhey, roulement in filmhuizen te Utrecht en Eindhoven
februari 1994               Uitzending van “Bram” in NCRV Dokument
1997                              Soundtrack voor de korte film Stadsgeest van de Orthodogs
1996 en 1997              Samenwerking met trompettist/bassist Martin S.Past
27 oktober 1998          Overleden te Eindhoven
december 1999           Streekmuseum De Acht Zaligheden, Eersel toont kerstgroep die Bram in de jaren ’60 in opdracht vervaardigde voor de                                          Judas Taddeuskerk in Eindhoven.
22 November 2005     Overlijden Thieu Klijn
19 April 2008               vertoning “Bram” op festival Ladyland, Eindhoven

Bram Cox over haar werk:

“(...) voorbeelden van wat ik desgevraagd zie als de producten van een aantal hoogstpersoonlijke obsessies, een veelbewogen leven en de tyrannieke aandrang van een overvolle verbeelding; (als ik er meer over wist te zeggen was ik dichter geworden); het werk wordt geacht voor zichzelf te spreken...”
1978, over haar textielobjecten en poppen

“Ik leef altijd met de kunst, dat is heel wat anders dan met mensen...”
1979, interview in Helmonds Dagblad

“Mijn standpunt is eenvoudig. ’t Leven genieten en anderen laten genieten. Je verwonderen en anderen laten verwonderen. Nieuwsgierig zijn en leergierig, net als kinderen. In de kunst mag alles, hoeft niets en je hoeft je niet te verantwoorden, in tegenstelling van wat je altijd van buitenaf wordt gevraagd.”
“Textiel heeft voor mij een bijzondere waarde omdat het behalve visuele aspecten ook voelbaar belangrijk is. Ik kan me er behoorlijk in  uitdrukken. Er zijn voor mij nog veel aspecten te ontdekken en ik vind dat die door mij onderzocht kunnen en moeten worden.”
Citaten uit gevonden aantekeningen.